donderdag 12 juli 2012

De Gedachten Zijn Vrij

In zijn oorspronkelijke Duitse versie -Die Gedanken sind frei- werd dit lied al gezongen rond 1870 om te protesteren tegen de censuur onder Bismarck. Als verwoording van hoop van hen die zich verzetten tegen de onderdrukking van de vrijheid, was dit lied ook populair in de concentratiekampen van de nazi’s.
Zo erg is het hier en nu niet, maar kom los van de sociale controle en durf op 14/10 te volgen wat je bijv. op café aan de toog staat te verkondigen...

"Een ieder heeft recht op vrijheid van gedachte, geweten en godsdienst; dit recht omvat tevens de vrijheid om van godsdienst of overtuiging te veranderen, alsmede de vrijheid hetzij alleen, hetzij met anderen zowel in het openbaar als in zijn particuliere leven zijn godsdienst of overtuiging te belijden door het onderwijzen ervan, door de praktische toepassing, door eredienst en de inachtneming van de geboden en voorschriften."
— Artikel 18 van de Universele verklaring van de rechten van de mens.

Voor deze vrijheid hebben vele hun leven gegeven en gelaten, en ook nu nog sterven medeaardbewoners opdat hun landgenoten kunnen genieten om in vrijheid hun vertegenwoordigers te kiezen; vertegenwoordigers die zich hebben kunnen verenigen en die hun mening hebben kunnen uiten.
visjes samengeklit tot een bol
Binnen een kleine 3 maanden hebben wij allen ook weer deze kans. "Ik heb maar één stem", denk je, maar weet dat vele regendruppels ook een 'zondvloed' kunnen veroorzaken... Of een school kleine visjes een grote de stuipen op het lijf kunnen jagen...

Gebruik je stem dus wel! En weet De Gedachten Zijn Vrij en niemand kijkt mee in het stemhokje, enkel je gedachten zijn bij je...

1. De gedachten zijn vrij!
Wie raadt ze daarbinnen?
Zij dansen voorbij
Als nacht’lijke schimmen,
Geen mens kan ze naken,
Geen jager ze raken,
Laat wezen wat zij:
De gedachten zijn vrij!
 
2. Ik denk mij wat ik wil
In heimlijke dromen,
Haar zoetheid laat ik stil
Mijn harte doorstromen,
Mijn wens en begeren
Kan niemand mij weren,
Laat worden wat zij:
De gedachten zijn vrij!

3. En spert men mij geboeid
In duistere toren;
Hun zorgen en moeite
Gaan alle verloren,
Gedachten als vuren
Doen storten de muren
En de zold’ring erbij!
De gedachten zijn vrij!

4. Daarom wil ik nimmer
De zorgen verjagen;
En zal men mij ook nimmer
Met spoken meer plagen,
Men kan toch daarbinnen
Steeds lachen en minnen,
En denken wat ook zij:
De gedachten zijn vrij!

Geen opmerkingen: